På Sverigetur med hunden? Husk nye regler!

Fra 1. mai må hunden din ha ID-merke, eget pass og dokumentert behandling mot revens dvergbendelorm når du skal tilbake til Norge etter å ha vært på Sverigetur.

Bendelormbehandlingen skal gis av veterinær, senest 24 timer før hunden passerer grensen til Norge. Veterinæren skal dokumentere behandlingen i hundens pass. Kravene gjelder også for deg som bare skal på dags- og helgetur til Sverige.

Det har vært krav om bendelormbehandling av hund fra Sverige siden 2011. Tidligere kunne man selv behandle hunden og ha med seg en egenerklæring, nå skal behandlingen gis og dokumenteres av veterinær. Mattilsynet anbefaler at hunden også behandles på nytt etter at den har kommet til Norge.

Mattilsynet frykter dødelig parasitt

De nye reglene skal hindre at den farlige parasitten revens dvergbendelorm importeres til Norge. Dette er en parasitt som kan smitte fra dyr til mennesker, og som kan være dødelig for mennesker.

– Sverige har fått revens dvergbendelorm, og vi må derfor ta andre forholdsregler nå enn før, sier Ole-Herman Tronerud, seniorrådgiver i seksjon Landdyr og dyrehelsepersonell i Mattilsynet.

– Sverige kan ikke lenger kreve behandling av hunder som kommer over svenskegrensen fra andre land, i og med at de har parasitten selv. Det øker risikoen for økt spredning i Sverige, og i dermed også i Norge hvis vi ikke beskytter oss.

I land der revens dvergbendelorm er utbredt er det ikke anbefalt å spise selvplukkede bær og sopp uten å varmebehandle disse først. Infisert avføring fra rev kan komme i kontakt med bær og sopp og smitte mennesker som spiser dette.

Samme regelverk som i EU

Til nå har Norge hatt en egen overgangsordning med Sverige, men EU tillater ikke lenger at Norge og Sverige har egne regler for innførsel av hunder. Norge er forpliktet gjennom EØS-avtalen til å ha det samme regelverket som resten av EU.

– For at Norge fortsatt skal kunne beskytte dyr og mennesker mot revens dvergbendelorm innfører vi nå samme regler som gjelder for de andre landene i Europa som ikke har fått parasitten, sier Tronerud.

– Alternativene våre er å enten innføre denne nye ordningen, eller å droppe krav om bendelormbehandling fullstendig. Dette betyr i praksis å åpne dørene for at revens dvergbendelorm kommer til Norge. Det tror jeg ikke noen i Norge ønsker seg.

Hundeeiere må ta ansvar

Mattilsynet oppfordrer nå alle hundeiere til å ta ansvar, og behandle hunden slik at den ikke tar med seg smitte til Norge. Dette gjelder også på korte dags- og helgeturer til Sverige.

– Vi er opptatt av at både dyreeiere og veterinærer tar situasjonen alvorlig, sier Tronerud.

– Hvis du kommer på grensen uten å ha alt i orden vil hunden bli avvist på grensen. Hunden må behandles av veterinær, og vente i 24 timer før den kan tas med inn i Norge. Den slipper ikke lovlig inn i Norge uten pass, ID-merking og dokumentert bendelormbehandling.

Upraktisk, men helt nødvendig

Tronerud skjønner at mange hundeiere synes de nye reglene er upraktiske, men han understreker at ingen må glemme at det er en viktig grunn til at reglene er som de er:

– Vi skjønner at dette kan oppleves som kronglete, men vår jobb er å passe på at vi ikke får inn farlig smitte og parasitter til landet, og da er denne ordningen helt nødvendig. For alle som reiser mye frem og tilbake over grensen vil det være greiest å behandle hunden jevnlig hos veterinær hver 28. dag. Da er det bare å reise fritt mellom landene.

Hunden kan få bendelormbehandlingen i tidsrommet mellom 120 timer og 24 timer før den krysser norskegrensen. Hunden kan også behandles i Norge før reisen, dersom hunden kommer tilbake til Norge i løpet av 120 timer etter behandlingen. Hvis hunden har vært mye ute i svensk skog og mark anbefaler vi på det sterkeste at eier behandler hunden etter hjemkomst til Norge.
Les mer om reglene på mattilsynet.no